suomenpystykorva
Rotujärjestö Suomen Pystykorvajärjestö - Finska Spetsklubben ry
Rotujärjestön pentuvälitys https://spj.fi/

30.6.2022 saakka: Pentujen vanhemmista tulee ennen toista astutusta olla voimassa oleva polvitarkastuslausunto ja silmätarkastuslausunto, jotta jälkeläiset rekisteröidään. Koiran pitää tutkimushetkellä olla vähintään 12 kk ikäinen. Rekisteröinnin raja-arvo on polvilumpioluksaation aste 1. Polvilumpioluksaation astetta 1 sairastavalle koiralle on käytettävä parituskumppania, jonka tutkimustulos on 0. Perinnöllistä kaihia, PRA:ta tai PHTVL/PHPV -sairauden asteita 2–6 sairastavan koiran jälkeläisiä ei rekisteröidä. Jos koiralla on todettu PHTVL/PHPV aste 1, on parituskumppanin oltava tämän sairauden suhteen terve. Yhdelle koiralle rekisteröidään korkeintaan 50 jälkeläistä. Se pentue, jossa raja ylittyy, rekisteröidään kokonaisuudessaan. Pentueen sukusiitosaste saa olla enintään 6,25 % seitsemästä sukupolvesta laskettuna. Laskennassa huomioidaan Kennelliiton tiedostossa olevat esivanhemmat. 1.7.2022 alkaen: Pentujen molemmilla vanhemmilla tulee olla ennen toista astutusta voimassa oleva polvitarkastuslausunto ja silmätarkastuslausunto, jotta niiden jälkeläiset rekisteröidään. Tutkittaessa koiran on oltava iältään vähintään 12 kk. Rekisteröinnin raja-arvo on polvilumpioluksaation aste 1. Astetta 1 sairastavalle koiralle on käytettävä parituskumppania, jonka polvilumpioluksaatiotulos on 0. Alle kolmen vuoden ikäiselle koiralle annettu silmätarkastuslausunto on voimassa kaksi vuotta. Mikäli koira on tutkimushetkellä täyttänyt kolme vuotta, ei tutkimusta tarvitse uusia. Perinnöllistä kaihia, PRA:ta tai PHTVL/PHPV-sairauden asteita 2–6 sairastavan koiran jälkeläisiä ei rekisteröidä. Astetta 1 sairastavalle koiralle on käytettävä parituskumppania, jonka silmätarkastuslausunto on ”ei todettu perinnöllisiä silmäsairauksia”. Yhdelle koiralle rekisteröidään 40 jälkeläistä. Se pentue, jossa raja ylittyy, rekisteröidään kuitenkin kokonaisuudessaan. Pentueen sukusiitosaste saa olla enintään 6,25 % seitsemästä sukupolvesta laskettuna. Laskennassa huomioidaan SKL:n tiedossa olevat esivanhemmat.

HELMENVALKEAN KOTILAINEN SARI KAJAANI 1 - 22.06.2022 10.08.2022 1200 €
JOKITÖYRÄHÄN KORPI SAMI HANHIKOSKI 3 2 30.06.2022 18.08.2022 1200 €