mäyräkoira, karkeakarvainen
Rotujärjestö Suomen Mäyräkoiraliitto SML - Finska Taxklubben FTK ry
Rotujärjestön pentuvälitys http://www.mayrakoiraliitto.fi/index.php/sml/liiton-palvelut/pentuvaelitys

Pentujen vanhemmista tulee astutushetkellä olla voimassa oleva silmätarkastuslausunto. Silmätarkastuslausunto ei astutushetkellä saa olla 24 kk vanhempi. PRA:ta tai perinnöllistä kataraktaa sairastavan koiran jälkeläisiä ei rekisteröidä.

Koiran väri ilmoitetaan rekisteröinnin yhteydessä. Rekisterinumeron jälkeen merkitään koiran kokoa osoittavat merkinnät: kääpiömäyräkoira = Z, kaniinimäyräkoira = K. Kahden laikullisen (merle-geenin omaavan) koiran risteytys on kielletty. Seuraavia värimuunnoksia ei saa astuttaa toisella samanvärisellä eikä keskenään: musta laikullinen, ruskea laikullinen, punainen laikullinen ja laikullinen riistanvärinen. Samaa karvanlaatua olevan kääpiö- ja kaniinimäyräkoiran risteyttäminen on vapaata. Karkeakarvaisen mäyräkoiran (kaikki koot) risteyttäminen pitkäkarvaisen mäyräkoiran kanssa (kaikki koot) on kielletty. Kaniinimäyräkoiranartun astuttaminen normaalikokoisella mäyräkoirauroksella on kielletty. Muut muunnosten väliset yhdistelmät voidaan sallia Koirarekisteriohjeen kohdan 6 mukaisella poikkeusluvalla. Kokomuunnosten välisestä risteytyksestä syntyneet jälkeläiset rekisteröidään yhdistelmän suuremman vanhemman kokomuunnokseen. Muunnosten väliset siirrot ks. koirarekisteriohjeen kohta 5.3. Karvanlaadun osalta muutos voidaan tehdä Kennelliiton toimistossa omistajan ilmoituksen mukaan, kun koira on täyttänyt 9 kk. Koko määräytyy rinnanympärysmitan perusteella. Muutos suurempaan kokomuunnokseen voidaan tehdä koiralle, jonka todetaan jo vähintään 9 kk iässä kuuluvan suurempaan kokomuunnokseen kuin mihin se on rekisteröity. Muutos pienempään kokomuunnokseen voidaan tehdä vasta koiran täytettyä 15 kk.

BREEZY STYLE HELLSTÉN TIINA MERIKARVIA - 1 15.05.2022 03.07.2022 1300 € Kyllä¹
CAROSAN RANTANEN MINNA VAHTO 1 1 12.05.2022 30.06.2022 1200 € Ei²
JERRIMAN KAARO ANNI ELINA HAMINA - 3 01.05.2022 19.06.2022 1500 € Ei²
KURAKORVEN YLI-PUNTARI JANNE LOIMAA 3 - 26.04.2022 14.06.2022 1400 € Ei²
MOULDHILL'S VUORINEN LOTTA INKEROINEN 1 2 23.05.2022 11.07.2022 1400 € Ei²
PEURAKANKAAN KOMULAINEN MARI KUHMO 3 - 10.05.2022 28.06.2022 1300 € Kyllä¹
Yhteensä 6 pentuetta, 15 pentua

¹Rotujärjestö tai -yhdistys on ottanut kantaa yhdistelmään ja todennut sen täyttävän jalostussuositukset.

²Rotujärjestö tai -yhdistys on ottanut kantaa yhdistelmään ja todennut, ettei se täytä yhdistyksen jalostussuosituksia.